بسم الله الرحمن الرحیم


فواید و تاثیرات نماد . ق. 6


(تلاش های بیگانه برای انتشار فرهنگ و اندیشه ی خود و جایگزینی نمادها )


شیاطین و منکران برای پیشبرد اهداف پلید خویش ، این اهرم توانا یعنی نماد را فراموش نکرده اند . آنها برای انتشار فرهنگ و اندیشه ی خود ، دو تلاش موازی انجام می دهند :


1-     نمادهای خود را در سراسر جهان توزیع می کنند . زبان ، خط ، لباس ، آرایش ظاهری ، معماری ، رفتارهای اجتماعی ، خوراکی ها و نوشیدنی ها و همه ی مظاهر فرهنگ خود را جهانی می کنند و با این نشانه ها ، در صددند تا فرهنگ و باور و سلیقه ی خود را برتر و حضور دائم خود را به رخ جهانیان بکشند .


2-     نمادهای اصیل ما را تضعیف یا تحریف می کنند . تلاش برای از بین بردن نمادهای دین و ارزش های انسانی یا قطع ارتباط آن نمادها با محتوایشان ، از مهم ترین برنامه های بیگانگان است . برای آنکه جهاد و شهادت از خاطره ها محو گردد ، باید نام  و تصوید شهدا و بنا یا مجلس یادبود آنها را که تداعی کننده ی عزت و شرف و فداکاری است ، از میان برداشت . شهید ، نماد پرداختن همه ی دارایی ها و سرمایه ها در راه خداست . شهید ، نماد معامله ی جان با رضای اوست . شهید و آنچه متعلق به فرهنگ شهادت است ، باید از جامعه زدوده شود تا روحیه ی شهادت طلبی و جانبازی در راه خدا ، بر اثر طول زمان دستخوش فراموشی گردد . چفیه که حامل قداست این فرهنگ است ، باید بر سر دختران بد حجاب بازاری دیده شود تا معنای تازه ای جایگزین مفاد آن گردد و ارزش و قداست آن لوس شود . نام شیرین امامان معصوم که نماد عشق و علاقه ی نسل های ما به انسان های کامل است و فضیلت های مجسم است ، به جرم عربی بودن ! تحقیر می شود و نام پادشاهان خونریز تاریخ ، به بهانه ی احیای زبان فارسی ، شیوع پیدا می کند . پرچم آمریکا و انگلیس که منفورترین دولت های جهان هستند ، برچسب ماشین ها می شود . عکس سگ و خوک و خوانندگان و هنرپیشگان غربی ، بر روی پیراهن جوانان ما تبلیغ می شود . در مقابل ، پوشیدن چادر مشکی یا به دست کردن انگشتر عقیق ، مورد تمسخر قرار می گیرد . انباشته ای از مو که ما را مشابه  گروه های بی هویت غربی می گرداند ، حرام نیست – حتی اگر آشفته و نا مرتب و آلوده باشد ! – ولی اندکی ریش که نشان تشبه ما به شهدا و پاکان و نماد مورد توصیه ی دین برای مردان مسلمان است ، بر اساس قواعد بهداشتی ، زیان بخش تلقی می گردد !


چند درضد سود بیشتر ، اتومبیل پر از اسکناس ، کلید زرین یک واحد مسکونی ، سکه های طلا که مانند باران بر سر یک برنده ی خوش شانس ! فرو می بارد و مظاهر فراوانی از این دست ، همراه با آهنگی که ذهن را رها نمی کند ، در کار تبلیغ مستمر ارزش های مادی و ایجاد التهاب و عطش برای از دست ندادن یک فرصت استثنایی ! علاقه ها و حساسیت های مردم را دستکاری می کنند . نشان شرکت های بزرگ صنعتی در ابعاد چشمگیر دور تا دور ما را گرفته و دائم ، ذهن و دل ما را به اسباب رفاه این دنیا فرا می خواند .


کودکان ما نیز هر روز در معرض داستان ها و فیلم هایی که آداب زندگی غرب را می آموزند و لطیفه ها و بازی هایی که نمادهای فرهنگ بومی را تحقیر می کند ، قرار می گیرند . از باب نمونه به بازی کامپیوتری " شاهزاده ی ایرانی – Prince of Persia " اشاره می کنیم که محل وقوع درگیری ، در کاخ چند طبقه ی مجللی است با نمای خارجی مسجد ، دارای گنبد و گلدسته  و مقرنس کاری اسلامی در داخل ، متعلق به کسی به نام جعفر که لباس بلند شرقی برتن و عمامه بر سر دارد . او در طبقه ی نهایی این کاخ دختری را محبوس کرده و تدابیر امنیتی شدیدی از جمله نگهبانانی با همان هیات و لباس برای محافظت در نظر گرفته است . بازیگر باید با تمام این مظاهر شیعی ، اسلامی یا شرقی مبارزه کند تا بتواند آن زیبای درند را دریابد .


در بازی دیگری به نام اف 15 که ماجرای جنگ خلیج فارس را نشان می دهد ، هر جا صدام قرار گرفته ، در پشت سرش اماکن مذهبی مسلمانان به چشم می خورد ؛ یعنی صدام برخاسته از چنین فرهنگی است و در نهایت این فرهنگ باید مورد اصابت قرار گیرد . ( بررسی پیامدهای بازی های ویدیویی و رایانه ای – ص 194 )


در میان این برنامه های استعماری انگلیس برای گسترش نقاط ضعف و نابودی عوامل نیرو بخش مسلمانان ، به این مطلب تصریح و تاکید شده است . به این دستورالعمل توجه کنید :


هفدهم :


در مورد علاقه و احترامی که شیعه  برای خاندان رسول قائل اند ، باید با القای تردید هایی در انتساب آنان به پیامبر ، این دلبستگی از میان برود . در راه حصول این مقصود باید عده ای را اجیر کنیم که با عمامه ی سیاه  یا سبز در انظار ظاهر شوند و خود را به دروغ اولاد رسول معرفی کنند . بدین ترتیب ، مردمی که آنان را می شناسند ، تدریجا در هویت سادات حقیقی هم شک می کنند و به اولاد رسول ، سوء  ظن می یابند . موضوع دیگر ، برداشتن عمامه از سرعلمای دین و سادات حقیقی است تا هم وابستگی به پیامبر از مان برود و هم احترام علما در میان مردم . ( خاطرات مستر همفر – جاسوس انگلیس در کشورهای اسلامی - ، ص 85 )